خواص شوید در کاهش وزن

یکی از سبزیجاتی که به خاطر مزه و بوی خوب به شکل تازه، فریزر شده و خشک‌شده در یک رژیم غذایی سالم قرار دارد، شوید است. شوید علاوه بااینکه طعم و عطر غذا را دل‌چسب می‌کند، از خواص درمانی بسیاری نیز برخوردار است. این گیاه در نزد مردم ایران نیز بسیار پرکاربرد و پرمصرف است. به‌منظور آشنایی با تمامی خواص شوید و فواید آن در کاهش وزن تا انتهای این مقاله از بازار بزرگ ایرانیان همراه ما باشید.

عمر شوید ۱ سال یا ۲ سال است که گاها تا یک متر نیز قد می‌کشد. این سبزی در بیشتر مناطق دنا مانند بخش‌هایی از جنوب اروپا، آمریکا، مصر و چین کشت و برداشت می‌شود. فصل برداشت شوید از اواسط بهار آغاز می‌شود و تا اوایل تابستان ادامه دارد.

شوید فروشگاه غنی انواع مواد معدنی، پروتئین، فسفر، کلسیم، کربوهیدرات، آهن، سدیم، منیزیم و پتاسیم است و همچنین از وجود مقداری ریبوفلاوین، نیاسین و روی بهره‌مند است. بنابراین این سبزی برای بزرگ‌سالان، کودکان، بانوان باردار و شیرده (شوید در افزایش شیر خانم‌های شیرده تأثیرگذار است) بسیار سودمند و مغذی است.

خواص شوید برای سلامتی

مصرف شوید به شکل خام و به‌دوراز پخت و فرآوری با فواید بیشتری همراه است. سبزی شوید سرشار از آنتی‌اکسیدان و فلاوونوئید است که بهترین سد دفاعی در مقابل سرطان و فرایند پیری است.

تنظیم میزان قند و چربی خون با شوید

از دیدگاه طب سنتی، شوید تازه، اخلاط بدن را از بین می‌برد، انسداد عروق را رفع می‌کند، اشتهاآور و ادرارآور است. این گیاه میزان ترشح انسولین را افزایش و سطح قند خون را در افراد دیابتی کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید که مصرف شوید تازه باعث کاهش میزان تری‌گلیسرید و کلسترول خون نیز می‌شود.

خواص شوید در کاهش وزن

یکی از این خواص اساسی شوید، تأثیر آن در کاهش وزن است. کسانی که از چاقی و اضافه‌وزن رنج می‌برند و این چاقی باعث بالا رفتن فشارخون و چربی خون در آن‌ها شده باید دقت کنند که مصرف شوید خام یا طبخ و فراوری‌شده بر روی چربی خون آن‌ها اثری کاهنده دارد.

زمانی که چربی‌ها در قسمت‌های مختلف بدن جمع می‌شوند، چاقی موضعی در اندام‌ها به وجود می‌آید. در این شرایط شخص به یک چربی‌سوز خوب نیاز دارد تا بتواند از ادامه تجمع سلول‌های چربی در قسمت‌های مختلف بدن جلوگیری کرده و همچنین بتوانند سلول‌های چربی را بشکند و از بین ببرد تا به کاهش وزن کمک کند که می‌توانید در این رابطه روی شوید حساب کنید.

طی تحقیقات انجام‌شده، مصرف آب زیاد در شبانه‌روز و افزودن مقداری از عرق شوید به آب، می‌تواند میزان سوخت‌وساز کالری‌ها در بدن افزایش دهد و همچنین بدن را از چربی‌ها و مواد زائد پاک کند.

مصرف مرتب شوید برای کسانی که همواره بعد از صرف غذا احساس سنگینی می‌کنند، بسیار سودمند است چراکه این گیاه یکی از بهترین مواد طبیعی برای هضم غذا و جلوگیری از ایجاد گاز اضافی معده و نفخ است. از این لحاظ برای سیستم گوارشی و درمان یبوست و اسهال  واقعاً فوق‌العاده است.

خواص شوید در افزایش وزن

کسانی که از لاغری مفرط خود خسته شده‌اند و نمی‌دانند چگونه به وزن مناسب خود برسند حتماً با این پاراگراف از بازار روز ایرانیان همراه باشند.

افرادی که با لاغری زیاد دست‌وپنجه نرم می‌کنند معمولاً انواع و اقسام روش‌ها را طی می‌کنند اما در آخر با بن‌بست روبه‌رو می‌شوند. اگر که می‌خواهید افزایش وزن داشته باشید اما به علت ناراحتی‌های معده تمایل ندارید حجم غذای مصرفی خود را بیشتر کنید، به مدت ده روز دم‌نوش شوید مصرف کنید. این دم‌نوش اشتهاآور است و باعث می‌شود غذای بیشتری میل کنید و سریع‌تر به وزن دلخواه خود برسید بدون اینکه دچار ناراحتی‌های معده شوید.

تخم شوید که دارای ۳ درصد روغن است نیز برای افرادی که اشتهای چندانی به غذا ندارند و لاغر هستند توصیه می‌شود زیرا باعث افزایش اشتها و تقویت معده می‌شود.

خواص شوید در درمان بی‌خوابی

اگر مشکل بی‌خوابی دارید در طی روز برگ‌های تازه شوید بجوید. شوید منبع ویتامین B  و فلاوونوئیدهاست که در ترشح آنزیم‌ها و هورمون‌های آرام‌بخش مؤثرند. بنابراین مصرف دم‌نوش شوید، آرامش‌بخش نیز هست، ازاین‌رو در بازه زمانی کوتاهی، احساس راحتی را برای فرد ایجاد می‌کند.

خواص شید در درمان باد فتخ

طبیبان چینی برای درمان باد فتخ، مصرف تخم شوید را توصیه می‌کردند. به این صورت که باید تقریباً ۵۰ گرم تخم شوید را تفت دهید تا رنگ آن‌ها قهوه‌ای شود بعد آن را کاملاً پودر کنید و سپس آن را با سرکه سیب مخلوط کرده و بخورید.

در چین برای درمان انقباض عضلانی نیز از شوید استفاده می‌کنند.

فواید شوید

خواص شوید در درمان دل‌درد

اگر دچار دل‌درد، دل‌پیچه و حالت تهوع شدید باید دم‌کرده میوه و یا برگ شوید مصرف کنید. این سبزی حرکات پریستالتیک روده را تحریک می‌کند و به همین علت برای درمان سوزش سر دل مناسب است.

خواص شوید در درمان کم‌خونی

ازآنجایی‌که شوید سرشار از آهن است، مصرف آن به کسانی که کم‌خونی دارند  توصیه می‌شود.

خواص شوید در استخوان‌بندی

شوید به علت سرشار بودن از کلسیم ، مصرف آن باعث تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها خواهد شد و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از بیماری‌های عفونی با شوید

شوید تازه حاوی مقدار زیادی “ویتامین C” است به همین خاطر، خوردن این سبزی از ابتلا به مشکلات عفونی، تنفسی جلوگیری می‌کند. این سبزی موادی موسوم به پلی‌استیلن دارد که بر اساس تحقیقات دارای عملکردهای ضد باکتری و ضد قارچ و همچنین اثرات ضد‌التهابی هستند.

خواص شوید در دوران پریودی خانم‌ها

شوید تازه حاوی فلانویید است که در حفظ چرخه مناسب پریودی کمک‌رسان خانم‌هاست. برای اغلب خانم‌ها کم یا زیاد در طول پریودی، گرفتگی‌هایی ایجاد می‌شود که با مصرف شوید تازه می‌توانند این گرفتگی عضلات را کاهش دهند.

خواص شوید برای دهان و لثه

شوید دارای عامل‌های ضد باکتری است که برای ارگان‌های دهانی شما به‌ویژه لثه عالی است و همچنین شوید به علت بهره‌مندی از خواص ضدمیکروبی بوی بد دهان را از بین می‌برد و عطر خوبی در دهان ایجاد می‌کند.

عوارض مصرف زیاد شوید

  • افرادی که طبع گرمی دارند باید شوید را با آب‌لیمو و خوراکی‌های ترش میل کنند و افرادی که طبیعت آن‌ها سرد است باید با چیزهای شیرین میل کنند.
  • شوید دارای فورانوکومارین هاست که مصرف زیاد آن حساسیت پوست به نور ماوراءبنفش و آفتاب را افزایش می‌دهد.
  • زیاده‌روی در مصرف شوید در افرادی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند، باعث تشدید التهاب مجاری کلیوی می‌شود.
  • باعث ضعیف شدن چشم و دید می‌شود.
  • مصرف مداوم شوید به افرادی که اختلالات کبدی دارند توصیه نمی‌شود.
  • می‌تواند میزان تولید اسپرم را کم کند.

شوید

روش نگهداری شوید

یکی از روش‌های نگهداری شوید خشک نمودن آن است. بعد از تمیز کردن و شستن آن ، شوید ها را وارونه آویزان کنید تا کم‌کم خشک شود. به این صورت عطرمایه‌ها و مواد مفیدی که در ساقه وجود داشت وارد برگ‌ها شده و باعث خوش عطر شدن آن‌ها می‌شود.

روش دیگر این است که فر را در ۱۷۵ درجه حرارت فارنهایت گرم کرده و یک سطح کم‌عمق از سبزیجات را کف سینی فر پهن کنید و آن در فر بگذارید. بعد از ۱۲۰ ثانیه فر را خاموش کنید و بدون اینکه در فر را باز کنید، بگذارید تا سینی به مدت ۷ ساعت در فر بماند.

شوید خشک را صرفاً در ظرف شیشه‌ای و در محیط تاریک قرار دهید تا عطر، مزه و مواد سودمند آن از بین نرود. اما به‌هرحال خواص شوید تازه بسیار بیشتر از شوید خشک است. حق با شماست؛ تهیه روزانه انواع سبزی تازه به‌خصوص شوید کار آسانی نیست اما بازار روز ایرانیان این کار را برای شما انجام می‌دهد تا هر نوع سبزی که خواستید درب منزل شما باشد و لذت خرید بی‌واسطه را برای شما به ارمغان آورد.

منبع: خواص شوید در کاهش وزن